torsdag 8. januar 2009

Del 2 #2 Blogging #6_olav

Hva er en blogg?
Blogg er forkortelse for web logg (we blog) å er en slags hjemmeside der du kan skrive dagbok eller rett å slett bare få ut hva du har på hjertet.



Hva kan du bruke en blogg til?

En blogg kan brukes til nesten alt mulig, men er vel egentlig ment som en slags dagbok. Du kan også bruke den til å legge ut forskjellige ting, en plass der du linker til ting du har delt eller rett å slett en plass der du skriver hva du har på hjertet.



Hvordan kan bloggen tilpasses? Hvilke innstillinger kan gjøres?

Bloggen kan tilpasses på mange måter, du kan for eksempel skifte farge eller skifte hele bakgrunnen til et bilde om du ønsker det. Du kan endre nesten alt du ønsker, du kan for eksempel endre skrifttype, skrift størrelse, skrift farge, bakgrunn, oppsett på tekst og profil bilde.



Hvor kan du opprette blogger? Nevn minst tre steder

Du kan opprette blogger veldig mange steder. Eksempler: blogger.com, blogg.no og bloggspot.com.



Hva er Technorati? Har du registret deg der?

Technorati er en nettside med både nyheter, blogger, bilder og videoer. Rett og slett full pakke. I motsetning til andre sider har den istede for bare blogger som nevnt ovenfor både nyheter, bilder og videoer i tillegg til blogger.
Ja jeg har registrert meg her, men har ikke opprettet noen blogg her siden jeg synes jeg begynner å ha nokk av dem. Har derimot sett litt på noen nyheter og videoer på siden.





Skriv hvordan og hvor mye du bruker
1) Twitter
Brukes nok lite det ja. Har bare vert innom et par ganger etter jeg opprettet brukeren min.
2) Myspace
Myspace bruker jeg heller ikke siden jeg har andre sider jeg bruker i stede som er helt like å jeg ser ikke poenget i å bruke mange sider som tilbyr akkurat det samme.
3) Facebook
Facebook bruker jeg heller ikke siden jeg har andre sider jeg bruker i stede som er helt like å jeg ser ikke poenget i å bruke mange sider som tilbyr akkurat det samme.


Hvilken informasjon finner du på underskog? Gi et par eksempel.
Dette var det jeg fant når jeg kom inn på underskog:
«Retningslinjer i speil», Runa Nymoen Sandnes på TWT Tøyen T-banestasjon
Salg i Nudie Jeans Co butikken med 30% - 50% rabatt på Nudie Jeans Co
Four Minutes Left - Part Two på Oslo Prosjektrom .


Hva finner du om bibliotekene i Bergen og Oslo (Deichman).
Her fant jeg mange mennesker som skriver om hva de skal gjøre om dagene og spør om andre skal det samme.





Skriv om hvilke element du har lagt til i
1) Netvibes
Jeg har lagt ut RSS feed ifra 23 ting om 2.0 siden på min netvibes profil.

2) iGoogle.
Jeg har lagt til RSS feed ifra komplett.no til min iGoogle profil.



Hvilken informasjon finner du om Steinkjer videregående skole på
1) Origo
Fant ingen info om Steinkjer videregående via origo søkemotoren.
2) Facebook
Finner ikke info om selve skolen men mye informasjon om russen på skolen kommer opp.
3) Myspace
På myspace kommer det bare opp linker til andre sider som har info om Steinkjer videregående, så på selve siden myspace er det ingenting.


Hva har du lært om Facebook og personvern.

Ja jeg har lært om reglene om Facebook og personvern.
De omhandler blant annet regler om posting av bilder osv, at det ikke skal skade andre på noen måte og at det ikke er lov å legge ut bilder av andre uten lov.


Olav Susegg

Ingen kommentarer: